Technika a rozměr:olej, plátno
59,5 x 79,5 cm
Značeno:značeno na rubu: foltýn 1967-1968 B
Popis:Dílo pochází z rozsáhlejší pardubické sbírky.
Z přiloženého odborného posudku PhDr. Rey Michalové, Ph.D.: "... Posuzovaný obraz „Kompozice“ je reprezentativní ukázkou Foltýnovy tvorby z tzv. třetího období jeho abstrakce.
Autorův odklon od nefigurativního pojetí obrazu k realističtější malbě ve čtyřicátých a padesátých letech byl přerušen intermezzem abstraktní malby v letech 1946-1948. Na tento vývoj pak malíř navázal v závěru své tvorby ve druhé polovině šedesátých let, a to v atmosféře uvolněnějších kulturních poměrů. Problematika výtvarné abstrakce byla tehdy aktualizována poválečnými trendy světového umění.
Posuzovaný obraz „Kompozice“ je krásným příkladem autorovy nové tektoniky výtvarné konstrukce. Foltýnova poválečná abstrakce totiž není totožná s jeho kompozicemi předválečnými, je důkazem jeho neutuchajícího tvůrčího hledání. Malíř neopakoval principy biomorfní abstrakce nalezené před lety, ale přehodnotil je a inovoval.
Obraz „Kompozice“ dokládá, že František Foltýn nyní nekomponuje obraz jako skladbu organických elementů, ale soustředí se více na konstruktivně-geometrické prvky, konkrétně na průnik hrotitých forem. Obdobné ukázky Foltýnovy „hry“ s tvarovými prostupy a barevnými harmoniemi lze najít ve sbírkách Moravské galerie v Brně, Muzea města Brna či Alšovy jihočeské galerie.
Předložený obraz „Kompozice“ je dílem strukturovaným vizuálně poutavě až jako jakési imaginární zátiší, které důstojně reprezentuje autorovu pozdní syntézu někdejších biomorfních a postkubistických zásad. "
Vyvolávací cena: 350.000 Kč
Informace o autorovi:Významný malíř, člen avantgardy, mezinárodně uznávaný. Po studiu na Umělecko-průmyslové škole v Praze žil na Východním Slovensku (Bratislava, Košice) a na Podkarpatské Rusi, 1922 zakládajícím členem Skupiny výtvarných umělců v Brně, 1924-34 žil ve Francii, studuje Academii Julienne, stal se členem avantgardních uměleckých skupiny Abstraction-Création a Circle et Carreé, to znamená, že od konce 20. let se plně věnoval abstraktní malbě, ve které dosáhl ve své době mezinárodního ohlasu. V 50. letech se věnoval krajině. Během války jeho krajinářská tvorba mistrně zachycuje okolí Brna a Vysočinu, a ačkoli je Foltýn znám především díky abstraktní a kubizující tvorbě, i v krajinomalbě potvrzuje svou malířskou jedinečnost. K abstraktní formě se vrátil po politickém uvolnění v šedesátých letech (padesátá prožil krajinomalbou, krajiny označoval často za „partyzánské“).