Aukční a komisní prodej, nákup za hotové, expertizy, poradenství, budování sbírek
english
česky

galerie Pictura

galerie pictura
Lhoták Kamil (1912 - 1990) Ani vůz, ani kočár, (1940)
Pořadové číslo: 153
Technika a rozměr:
olej, plátno
50 x 65,5 cm
Značeno:
značeno vpravo dole: KL
na rubu strojopisný štítek s nápisem Ani vůz, ani kočár. olej, 50 x 65 cm/1940 a štítek se jménem a adresou autora

Číslo soupisu díla 197/72.
Popis:
Prvním majitelem tohoto mimořádného díla vysoké galerijní a sběratelské hodnoty byl významný surrealista, výtvarník a člen skupiny RA v jehož rodině bylo dílo až do této doby. Přestože je obraz vytvořen dva roky před založením Skupiny 42 již nejen reflektuje její postuláty civilismu, ale je i dokonalou celoživotní a vyspělou ukázku Lhotákovy tvorby.

Z přiloženého odborného posudku PhDr. Rey Michalové, Ph.D.: "Posuzovaný obraz „Ani vůz, ani kočár“ je autentickou, špičkovou, motivicky i výtvarně maximálně reprezentativní prací Kamila Lhotáka, umělce, jehož dílo patří k základním a trvalým hodnotám moderní české kultury, mnohoprofilového výtvarníka téměř univerzálního zaměření, jehož námětovou doménou byl svět technické civilizace, zejména z časů, kdy „dědeček automobil“ vyjížděl do nejisté budoucnosti dvacátého století. Byl námětově zaměřen na z dnešního pohledu idylický svět balonů, vzducholodí, bicyklů, tricyklů, starých automobilů a motocyklů, letadel, lodí, ponorek. Zároveň se nechal unášet atmosférou liduprázdných městských periférií, jimž vtiskl novou poezii, či opuštěnými krajinami, jež oživil napětím pramenícím ze zásahů člověka. .... Předložený obraz „Ani vůz, ani kočár“ je dílem naplněným vrchovatou měrou autorova poetického zření a malířské spontaneity, výjimečnými kvalitami, které tak přesně charakterizují Lhotákův malířský projev. .... Roku 1940 již Lhotákovo jméno vstoupilo do českého výtvarného dění, aby se tam pevně uchytilo a již z něj nikdy ani na okamžik nevypadlo. Malíř v letech 1939-1940 účastí na prvních výstavách upozornil na sebe jak své umělecké kolegy, tak veřejnost, neboť jeho díla vyzařovala neobyčejnou malířskou osobitost, námětovou původnost a zejména mimořádnou emocionální vřelost.
Předložený obraz je Lhotákovým excelentním a sběratelsky nádherným dílem, které představuje neobyčejně sugestivní a pro autora motivicky i výrazově typickou vizi. V ústředním motivu historického vozidla, které Lhoták humorně charakterizoval v samém názvu obrazu jako „ani vůz, ani kočár“, vzdal malíř osobní hold počátkům automobilismu. Jeho příměr byl ve své podstatě hluboce pravdivý: první auta vypadala trochu jako kočáry, jen tam byl místo koní přidaný motor. Řídilo se klikou u předního sedadla a zdálo se, že povoz jede a koně se přitom ztratili. Poetiku prvních jízd automobilem, jež je ve skutečnosti trochu fikcí, neboť cestování v kožených maskách kvůli prašným cestám asi nebylo nic příjemného, umocňuje motiv cestovního kufru položeného opodál.
Hornatý terén, svažující se do údolí a v levé části rámovaný výrazným motivem skály, je koloristicky a světelně skvostně vygradován. Na nebi se pokojně vznáší tři obláčky, které jako by připomínaly vzducholodě - další z kategorie Lhotákových milovaných strojů, tentokrát na létání.
Nepřehlédnutelným úběžníkem kompozice je motiv dvou osob na horizontu, muže ukazujícího do dáli a ženy ve žlutém kloboučku, kteří dozajista přijeli do romantizující krajiny, aby, dle malířova gusta, očarovaným zrakem sledovali zázraky technických schopností člověka - například vzlet horkovzdušného balónu. "
Vyvolávací cena: 1.200.000 Kč
Neplatná výše Vašeho limitu. min. částka 1.200.000 Kč
Potvrzuji svůj zájem účastnit se dražby v zastoupení formou podání limitu pro výše uvedené dílo.
Zadejte Vaše telefonní číslo
Na tomto čísle Vás budou naši operátoři během aukce kontaktovat.
Potvrzuji svůj zájem účastnit se dražby v zastoupení pomocí telefonického spojení pro výše uvedené dílo. V případě, že se nepodaří navázat telefonické spojení se zmocnitelem (dražba po telefonu), souhlasí zmocnitel s tím, že bude dílo pro něho vydraženo za vyvolávací cenu pokud nebude jiný zájemce.
Informace o autorovi:
Jeden z nejoblíbenějších českých malířů, grafik a ilustrátor. Studium na právnické fakultě v Praze, v malířské tvorbě autodidakt. Svou první soubornou výstavu uspořádal v roce 1939, další samostatné výstavy s Um. besedou 1942 a 1944; od r. 1942 zakládající člen Skupiny 42. Malířské studijní cesty vykonal do Itálie (1932) a Francie (1938). Získal několik vyznamenání např. – cenu Václava Hollara (1967), mezinárodní cenu Johanna Gottfrieda Herdera (Rakousko, 1980). Ze začátku maloval drobné obrázky s motivy dobrodružných chlapeckých románů. Později maloval krajinu s balony, s kouřícími komíny, nádraží a železniční podjezdy, parky s lavičkami, rušné ulice velkoměst, starodávná kola, staré automobily a motocykly, traktory, vzducholodě, letadla, benzinové pumpy aj. Svými ilustracemi přispíval do časopisu Světová literatura, ilustroval mnoho knih – dětské, romány i básnické sbírky.
Tento web používá pouze Nutné cookies, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky.
Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies. Další informace