Popis:Z přiloženého odborného znaleckého posudku PhDr. Rey Michalové, Ph.D.: „ … Předložený obraz „Krajina“ je autentickým, sběratelsky cenným, abstraktní tvorbu, založenou na lyrickém cítění přírody, bezprostředně předznamenávajícím dílem Jiřího Mrázka, význačného umělce, člena významné skupiny šedesátých let UB 12 (J. John, A. Šimotová, S. Kolíbal ad.), v jehož tvorbě měl od počátku význam ornament, který se proměňoval v rytmicky uspořádané skladbě. Malíř směřoval k lyrické geometrii, v souladu s proudem mezinárodní lyrické abstrakce, do níž se i později vracela skutečnost a prolínaly se v ní krajinářské a figurální prvky. Ve své tvorbě neváhal experimentovat. Uvědomil si, že tímto způsobem potvrdí sám sebe a vyjádří to, co tvoří podstatu jeho uměleckých schopností. Stále hledal nové cesty, jak by mohl své lidské a životní poznání vyjádřit. …. obraz je motivicky a stylově plně typickou prací autora, do jehož malby se vždy prolínala krajina, a to přímým zobrazením, nebo symbolickým odkazem. Jiří Mrázek zde vyšel z konkrétní scenérie, typické vesnice českomoravské vrchoviny s kostelíkem a návsí, lemovanou stromy, a nalezl v ní bohatou inspiraci v prostupování tvarů a doslova spektrálním střídání barevných tónů. Viděné transponoval do oblasti svobodné hry téměř kaleidoskopicky skládaných plošek a linií. Máme před sebou vizuálně nesmírně bohaté dílo vyvěrající z umělcova příslovečného ornamentálního cítění.“
Informace o autorovi:Malíř, grafik a textilní výtvarník. Nejprve se ucházel o studia na pražské AVU, j ale nebyl přijat. V době německé okupace studoval na Keramické škole, na Ukrajinské akademii v Praze a na Státní grafické škole. Roku 1943 byl přijat na UMPRUM, škola ale byla tohoto roku uzavřena a studia započal až v roce 1945 u prof. J. Kaplického (zde byly jeho spolužáci Adriena Šimotová a Jiří John). S těmito a dalšími umělci zakládá v 50. letech Skupinu UB12. Během války se seznámil se svou pozdější ženou Daisy Troníčkovou později Mrázkovou. Ve volné malířské tvorbě byl zejména již na konci 40. let a počátku 50. let i přes tehdejší politické ovlivňování umění abstraktním malířem. Touto abstraktní tvorbou (40. a 50. léta) byl příkladem ostatním malířům své generace, a i přes některé potíže, kterým byl vystaven, rozvíjel kontinuálně své abstrakce. Podílel se na přípravě výstavy Expo 58 v Bruselu, kde získal za své textilní návrhy Velkou cenu a Zlatou medaili. V jeho tvorbě převládaly především geometrické tvary, soustředil se na barvu, linii a tvar. Často vystavoval (prvně v r. 1959 - Alšova síň UB), jeho dílo je zastoupeno v soukromých i státních sbírkách v ČR, USA, Argentině, Velké Británii …