Technika a rozměr:malba světlicovým kouřem a prstem na překližce
90 x 123 cm
Značeno:značeno na rubu: Jetelová 14
Popis:Vystaveno: Magdaléna Jetelová, Galerie Závodný – Mikulov, 2014
Publikováno v katalogu výstavy.
Tento na trhu vzácně se objevující velkoformátový artefakt je špičkovou ukázkou výtvarného projevu Magdaleny Jetelové, jež patří k nejzajímavějším a nejrespektovanějším tvůrčím osobnostem v Čechách. Dílo vysoké galerijní a sběratelské hodnoty souzní s dobovými fenomény, jako bylo využívání neklasických výtvarných postupů. Autorčina vysoce kultivovaná tvorba, do které ukládá obrovskou vnitřní sílu, vytrvalost a energii, skvěle reprezentuje neobyčejně vzácnou schopnost vstřebat politickou a sociální realitu doby. Do vývoje tuzemské výtvarné scény se Jetelová zapsala zejména konceptuálně orientovanými instalacemi, které byly určeny pro konkrétní místa a reflektovaly jejich historii a příběh. To dokládají například její landartové projekty, ze kterých pak velice často zůstávají fotografie či jen doplňující dokumentace. Mimořádně atraktivní práce reflektuje pojetí kresby v neklasické, avšak pro Jetelovou zcela typické akční rovině, neboť se jedná o příklad „malby“ světlicemi na dřevěném podkladu. Upozorňuje na pociťovanou vyhrocenost doby a odráží snahu koncentrovat se pouze na podstatné, zachytit to nejjednodušší, co je oproštěno od všeho zbytečného v každodennosti. Práce je mistrným dokladem autorčina vysoce senzitivního vnímání světa i jejího jedinečného výtvarného talentu, jenž z ní bezesporu činí jednu z největších českých umělkyň současnosti.
Vyvolávací cena: 190.000 Kč
Informace o autorovi:Autorka, která je dnes jednou z nejuznávanějších umělkyň v evropském prostoru, se ve své vlasti proslavila nejprve jako konceptuální umělkyně, stejně tak jako (později) fotografka, malířka. Její sochařský objekt židle u Musea Kampa je u nás asi jejím nejznámějším dílem. Jetelová opustila z politických důvodů v polovině 80. let Československo. Její pobyt v Německu byl korunován nejen úspěšnými výstavami v renomovaných galeriích, ale zejména učitelskou dráhou. Nejprve učila 14 let na prestižní Statní umělecké Akademii v Düsseldorfu, a poté byla profesorkou na Akademii v Mnichově. Celosvětově se proslavila mimo jiné mezi lety 1992-94 projektem „Pyramidy“ - domestikace pyramid v různých světových výstavních síních, stejně tak jako „Projektem Island“. Vystavovala v řadě světových předních muzeích (včetně NG Praha). Je známá v USA, Japonsku. Její díla zdobí nejvýznamnější sbírky soukromé i veřejnoprávní.