Aukční a komisní prodej, nákup za hotové, expertizy, poradenství, budování sbírek
english
česky

galerie Pictura

galerie pictura
Marold Luděk (1865 - 1898) Pařížanka,
Evidenční číslo: EC-7911
Technika a rozměr:
olej, plátno
64 x 49 cm
Značeno:
značeno vpravo dole: LM
Popis:
Z odborného znaleckého posudku PhDr. Mgr. M. Zachaře: "... Luděk Marold byl geniální kreslíř a dekoratér, ale olejomaleb je od něj relativně málo, a to přesto, že hned na začátku jeho oslnivé umělecké dráhy stojí dvě velká plátna, kde olejem namaloval na zakázku pohled na Mělník a pak cenami ověnčený Vaječný trh. Výčtem vzato vychází na padesát kreseb tak něco kolem pěti olejů. Nikdy tu techniku neopustil a vlastně ke každému roku jeho krátké dráhy můžeme vztáhnout nějaký olejem malovaný obraz. Dlužno podotknout, že k mnoha vskutku geniálním pérovkám, akvarelům či kvašům se váže i několik stejně mimořádných maleb – za všechny možno jmenovat obrazy V Židech, Portrét Lulu, dekorativní panó pro Stutzigovu cukrárnu nebo reklama pro firmu Nestlé. Podobizny byly pro Marolda vcelku běžnou záležitostí a kromě ilustrací jsou jeho nejfrekventovanějším námětem. Byl schopen v briskní zkratce zachytit jakoby ve fotomomentce nejen fyziognomii modelu, ale zvláště jeho psychologii, spojit vnější i vnitřní habitus v uvěřitelnou skutečnost. Obraz ze staré pražské sbírky 19. Století vykazuje znaky precizně a v klidu malované podobizny nám zatím neznámé dámy, s jistou tázavostí pohledu zvednuté hlavy, s úchvatně vyvedenou materálovou podstatou jednotlivých komponentů šatu. Malířské zkratky i delikátní barevnost secesní doby vřazují obraz do přímých souvislostí s Portrétem Lulu. Jde o vzácný objev Maroldova autentika z doby kolem roku 1895, signatura monogramem LM provedená štětcem černou barvou prošla restaurátorskou a technologickou expertízou a je intaktní s malbou samou".
Prodejní cena: 490.000 Kč
Informace o autorovi:
Luděk Marold byl již v 16 letech přijat na pražskou Akademii výtvarných umění, kde však vydržel pouhý rok. Jeho dalším studijním městem byl Mnichov. Publikuje v českých (Světozor) i německých časopisech. V roce 1887 se Marold vrátil do Prahy, kde pracoval v ateliéru Maxe Pirnera a stal se redaktorem Spolku Mánes. V roce 1889 odjel do Paříže. Rychle se uchytil díky svým ilustracím cizojazyčné a české literatury. Na mezinárodní výstavě v Mnichově byl v roce 1892 za ilustrace oceněn i zlatou medailí. Ani v Paříži však nezapomínal Marold na obrazy, v nichž tentokrát zobrazoval momentky z francouzského prostředí. Přiblížil se dekorativnímu stylu secese, aniž by se stával pouze popisným. Začal dostávat i nabídky na tvorbu plakátů.